دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۴۰۳
سیستم تعلیق خودرو یکی از مهم ترین قطعات خودرو می باشد که خود متشکل از اجزای ریز و درشت زیادی می باشد که در کنار یکدیگر موجب کنترل و هندلینگ خودرو هنگام عبور از جاده های پر پیچ و خم می شود. این سیستم ها موجب روان بودن رانندگی و کنترل هر چه بیشتر فرمان خودرو به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب به سرنشینان خودرو می شود.
استفاده درست از سیستم تعلیق ایمنی خودرو و سرنشینان را بالا می برد. اگر خودروی شما سیستم تعلیق نداشت، تمام انرژی جنبشی ایجاد شده در اثر ضربه های مختلف روی سطح جاده مستقیماً به چارچوب و کابین خودرو منتقل می شود. این نوع ضربه در بهترین حالت می تواند یک رانندگی بسیار ناهموار را ایجاد کند و حتی می تواند باعث آسیب جدی شود.
سیستم تعلیق خودروی شما انرژی انتقال یافته از طریق چرخ های خودروی شما را جذب می کند و به کابین خودروی شما کمک می کند تا با خیال راحت و روان بر بالای سیستم تعلیق حرکت کند، حتی اگر سطح جاده ناهموار باشد.
سیستم تعلیق، اصطکاک بین چرخ ها و جاده را به حداکثر می رساند که به شما امکان می دهد با ثبات و کنترل بیشتری هدایت کنید. هم چنین با محدود کردن انرژی جنبشی منتقل شده از چرخ ها به کابین، راحتی بیشتری را فراهم می کند. با به حداقل رساندن ضربه روی خودرو، سیستم تعلیق شما می تواند طول عمر بسیاری از اجزای آن را نیز افزایش دهد.
فنر
کمک فنر یا دمپر
رینگ و لاستیک
سیبک
بوش
طبق
میل تعادل یا میل موجگیر
میل رابط میل موجگیر
وظیفه اصلی سیستم تعلیق در یک خودرو ثابت نگه داشتن خودرو در برابر وارد شدن ضربات جاده ای شدید است. هنگامی که خودرو ها از دست انداز ها، چاله ها و غیره عبور می کند، نیرو های خارجی به بدنه و چارچوب اتومبیل وارد می شود. تجهیزات و قطعات موجود در این سیستم ها با هماهنگی یکدیگر از وارد شدن ضربه به سرنشینان جلوگیری کرده و کنترل خودرو را آسان می کند. وظیفه سیستم تعلیق شامل موارد زیر است:
پایداری وسیله نقلیه در حین حرکت یا چرخیدن
محافظت از سرنشینان در برابر شوک های جاده ای
جلوگیری از انتقال ضربه های جاده به بدنه خودرو
نگه داشتن خوب ماشین در هنگام رانندگی، پیچیدن و ترمز
حفظ هندسه فرمان مناسب
